пʼятниця, 29 серпня 2025 р.

 Вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності учнів.

 Загальні правила поведінки під нас навчально - виховного процесу.


 Обставини та причини найбільш характерних нещасних випадків, що сталися в навчальних закладах. 

Безпека життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу в закладі ґрунтується на свідомому і сумлінному виконанні правил. 

Основні види життєдіяльності в закладі освіти - це праця, навчання, гра, творчість.

 Під час знаходження в навчальному закладі потрібно усвідомлювати наслідки своїх дій, щоб не створити небезпечну ситуацію, виробивши відчуття особистої безпеки та безпеки оточуючих; розуміти те, що безпека, перш за все, залежить від кожної людини, її ставлення до навколишнього середовища та інших людей. У процесі навчання учні оволодівають різними навичками, їх залучають до суспільно корисної, продуктивної праці. Усі учасники навчально - виховного процесу  проходять інструктаж (навчання) з питань безпеки життєдіяльності, надання першої допомоги потерпілим від нещасних випадків, правильних дій при виникненні надзвичайної ситуації, правил дорожнього руху. 

Здобувачі освіти, вихованці закладу освіти зобов’язані:

 • Виконувати вимоги з безпеки життєдіяльності, передбачені відповідними правилами та інструкціями, дотримуватися дисципліни, навчатися сумлінно; 

• Берегти обладнання, інвентар, матеріали, навчальні посібники тощо, бережливо ставитися до майна школи; 

• Сумлінно дотримуватись правил особистої гігієни і санітарних норм на місці праці;

 • Виконувати лише ту роботу, яку доручив учитель, керівник;

 • Не входити до навчального кабінету без дозволу вчителя; 

• Не підходити до відкритих вікон, починаючи з II поверху; 

• Не бігати в класах, коридорах навчального закладу під час навчально-виховного процесу; 

• Не підходити близько до внутрішніх балконів та не перехилятися через них, не спускатися перилами сходів;

 • Не допускати грубощів, образ, застосуванні протиправних дій у вирішенні конфліктних ситуацій до оточуючих;

 • Не приносити до школи небезпечні предмети (ріжучі, колючі, вибухові, вогненебезпечні предмети, газові балончики, петарди та інше); 

• Не палити; 

• Під час проведення уроків не покидати навчальний кабінет; 

• Не виносити зі школи матеріальні цінності;

 • Співпрацювати з адміністрацією навчального закладу щодо створення безпечних умов для навчання (повідомляти про всі недоліки, які можуть призвести до небезпеки життєдіяльності під час навчальновиховного процесу. 

Як приймати відповідальні рішення? Завжди намагатися діяти під час навчально-виховного процесу так, щоб не викликало неприємних почуттів у вас та інших людей:

 • Перш ніж щось зробити чи сказати, оцінити наслідки своєї поведінки за допомогою почуттів; 

• Для цього уявити, як розвиваються події і які виникнуть почуття у вас і оточуючих (вчителів, адміністрації навчального закладу, учнів); 

• Якщо ці почуття неприємні, такий варіант поведінки неприйнятий, виберіть інший; 

• Якщо ці почуття приємні, цей варіант прийнятий. 

Обставинами та причинами найбільш характерних нещасних випадків, що сталися в навчальних закладах за останні роки є: 

Травмування внаслідок протиправних дій інших осіб (бійки між учнями під час перерв у коридорах, на вулиці) 

• Невиконання учнями, вихованцями правил безпеки під час проведення занять з фізичної культури і спорту в спортивному залі та на майданчику; 

• Невиконання школярами вимог інструкцій з безпеки життєдіяльності (біг по коридорах під час перерв, дитячі пустощі під час прийому їжі в їдальні). 

 Вимоги пожежної безпеки в навчальному закладі. Знайомство з Правилами пожежної безпеки для закладів, установ організацій і підприємств системи освіти України. Правила поведінки під час пожежі в навчальному закладі. Інструкція визначає організаційні і технічні заходи з пожежної профілактики з метою недопущення розповсюдження пожежі на випадок її виникнення. 

Кожен учень, вихованець навчального закладу зобов’язаний знати і точно виконувати правила пожежної безпеки, а при виникненні пожежі, заспокоївшись, виконувати вимоги інструкції та вказівки дорослих щодо виходу у небезпечне місце від вогню. 

У приміщеннях та на території закладу освіти забороняється палити і розкидати запалені сірники, застосовувати в приміщеннях відкритий вогонь (паяльні лампи, факели тощо).

 На території навчального закладу не дозволяється розкладання вогнищ, спалювання сміття, відходів, пакувальних матеріалів. 

Постійно утримувати робоче місце в чистоті. 

Використовувати пожежні рукавиці, пожежний інвентар та інструменти тільки за призначенням. Не використовувати у приміщеннях електрокип’ятильники, чайники та інше (окрім місць, спеціально відведених і обладнаних для цього) не залишати без нагляду ввімкнені в електромережу кондиціонери, комп’ютери, радіоприймачі тощо. Під час експлуатації електроустановок не дозволяється: 

• Використовувати кабелі і проводи із пошкодженою ізоляцією або такою ізоляцією, що втратила захисні властивості; 

• Залишати під напругою електричні проводи і кабелі з неізольованими кінцями; 

• Переносити ввімкнені прилади та ремонтувати обладнання, яке знаходиться під напругою; • Залишати без догляду ввімкнені в електромережу нагрівальні прилади, обладнання; • Користуватися пошкодженими (несправними) розетками; 

• Зав’язувати і скручувати електропроводи; 

• Застосовувати саморобні подовжувачі, яку не відповідають вимогам ПУЕ щодо переносних (пересувних) електропроводів. Забороняється самостійно усувати несправності електромережі і електрообладнання. Черговим учням після закінчення навчально-виховного процесу зачинити вікна, відключити освітлення, електроживлення приладів та обладнання ( за винятком чергового освітлення та електрообладнання, яке за вимогами технології повинно працювати цілодобово).

 Оглянути приміщення, переконатися у відповідності порушень, що можуть призвести до пожежі, і тільки після цього замкнути двері. У разі виявлення порушень доповісти черговому вчителюю, класному керівнику, керівнику навчального закладу або працівнику, який його заміщує. Кожен учасник навчально-виховного процесу, який виявив пожежу або її ознаки (задимлення, запах горіння або тління різних матеріалів, підвищення тешіератури в приміщенні тощо),зобов’язаний : негайно повідомити про це за тел.01 до пожежної частини (при цьому слід чітко назвати адресу об’єкта, місце виникнення пожежі, а також своє прізвище); зздіяти систему сповіщення людей про пожежу почувши сигнал сповіщення про пожежу, розпочати евакуацію під керівництвом дорослих з будівлі до безпечного місця згідно з планом евакуацію.

 Забороняється використовувати пожежний інвентар та обладнання для потреб, не пов’язаних із пожежегасінням. 

Правила поведінки під час пожежі в навчальному закладі у випадку, коли поруч з учнем нема дорослої людини: 

1. Пожежа у твоєму класі, приміщенні навчального закладу, в якому ти знаходишся: 

• Якщо можеш вийти з класу через двері, рятуйся сам і допоможи іншим людям;

 • Якщо вихід перекрито вогнем, але ти знаходишся не вище другого поверху або поряд є дерево чи пожежна драбина, вибирайся з класу через вікно; 

• Під час пожежі не можна ховатися в глухі кути, під парти, шафи, у коморі тощо; 

• Захищай органи дихання і закрий щілини під дверима (краще вологими ганчірками); 

• Подавай сигнали рятувальникам. 

2.Пожежа в коридорі навчального закладу; 

• Перш ніж визирнути в коридор, торкнися тильною стороною долоні ручки вхідних дверей. Якщо вона гаряча, не відчиняй, там пожежа;

 • Якщо ручка дверей холодна, визирни в коридор. Якщо там вогонь або багато диму, зачини двері; 

• Якщо диму небагато, але він йде знизу, це означає, що пожежа на нижніх поверхах. Не спускайся вниз, зайди в клас, зачини двері, чекай на допомогу рятувальників; 

• Якщо неможливо залишити приміщення і в тебе є мобільний зв’язок, зателефонуй за номером 101, щоб повідомити про себе. Зачинися у приміщенні з виходом до вікна; 

• Якщо пожежа сталася вище поверхом, попередньо захистивши органи дихання, спускайся вниз сходами