Бесіда за змістом прочитаної поеми “Давня казка” - Назвіть центральних персонажів поеми. (Народний поет і граф Бертольдо.)
- Що є кульмінацією у розвитку конфлікту поміж ними? (Поет виступає як натхненник народного повстання; в афористичній формі підноситься думка про найвище, найголовніше призначення поезії.)
- Зацитуйте відповідь поета на запрошення Бертольдо стати “придворним співцем” та прокоментуйте її.
(Не поет, хто забуває Про страшні народні рани ... Відповідь поета графові була свого роду естетичною декларацією, але кожне слово було і ділом героя поеми.)
- Назвіть “діла” героя поеми.
(Був з народом і в радощах, і в біді; складає пісні, що закликають повстати проти гнобителів-панів; гордо відкидає запрошення Бертольдо; його думки вільні; він непохитний у своїх поглядах і віддає життя, обстоюючи їх). - Про що йдеться в кінцівці твору? (Про боротьбу наступних поколінь і її завершення.)
Підсумок учителя Леся Українка показує дивну силу слова, поезія для співця є способом життя, бо його сила у зв’язку з народом. Слово поета підніме народ на боротьбу з тираном Бертольдом. Ніякі погрози, ніяке самохвальство про розправу не допоможуть графові, бо саме пісня поета нагадає цьому деспоту про розплату, яка скоро настане. Поет завжди серед народу, запалює його і підтримує своїми піснями, коли у країні спалахує повстання. Поетові думи-чарівниці служили повстанцям. І хоча графські слуги кидають митця у в’язницю, його пісні і гадки не можна замкнути у тюремних стінах: І мого прудкого слова Не затримає темниця, Полетить воно по світі, Наче тая вільна птиця. Отже, пісні поета потрібні людям. Вони підіймають бойовий дух, протистоять песимістичним настроям. Вони стають здобутками трудящих і допомагають у боротьбі за правду.
Індивідуальна робота (робота в зошиті) 👇👇👇 Визначити і записати в зошит проблеми і мотиви твору. - (роль митця в суспільстві;
- служіння музі й народові;
- суть людського щастя, вдячність;
- війни заради збагачення)
Підсумок учителя Таким чином авторка підкреслює, що талановита людина зовнішньо може й не відрізнятися від інших. Значить, скарби духовності слід шукати у вчинках, Поезії співця приносили справжнє задоволення людям, бо допомагали у радощах та горі, “розходились по світу стоголосою луною”. Зростання почуття громадського обов’язку поета відбувалося поступово. Спочатку, в юності, в його віршах панував опис краси природи, чистих почуттів дружби й кохання. На крилах думки поет часто линув у світи “таємні надхмарні”. Але пізніше, приглядаючись до людського лиха й перенісши фізичні страждання, намагався зброєю сміху знищувати кривду. Леся Українка показує поета як людинуволелюбну і сміливу. Він гордо і незалежно поводить себе з паном, не схиляєтьсч перед його владою і силою, відмовляється від багатства і слави, які пропонує йому Бертольдо. Поет володів даром впливати словом на думки й почуття інших людей. Спочатку він служив графові, завоювавши для нього віршами серце красуні та здобувши славу у походах. Але пізніше співець зробив вибір, спрямував гостре слово на боротьбу за свободу народу. Поет перетворюється у лицаря духу, захисника трудящих (“Ніякий гніт, ніяке насильство не може придушити прагнення народу до волі”.)
ДОМАШНЯ РОБОТА Написати: Порівняльна характеристика Бертольда і Поета
|