На допомогу учням


   «Літературний крос»

Тема «ЗВЕРТАННЯ»

Користуючись «Кобзарем» вибрати якнайбільшу кількість звертань у творах Т.Г.Шевченка.                       
                              * * *
Тема «Українські народні пісні» 
Користуючись збірками українських 
народних пісень  вибрати якнайбільше
тих, у яких згадується:
А) калина;
Б) дівчина;
В) козаченько.
______________________________________________________________

Моделювання
речень за схемами:

                                            1.***,ЗВ, ***. 

         2.***, ЗВ!


                                       3.***, ЗВ..

       4.ЗВ.!***


«МОВНИЙ ЕТИКЕТ»
(дидактичний матеріал)

Ви запитуєте
Ви відповідаєте
Вибачте!
Слухаю Вас

Пробачте
Ви до мене?

Скажіть, будь ласка...
Пробачте, не знаю
Прошу!
Даруйте, не знаю

Перепрошую
На жаль

Ви не скажете...
Не скажу

Вибачте.
Даруйте,не знаю

Як..?
Де...?
Коли...?
Даруйте, нічим не можу допомогти

___________________________________________________________________


СКАНВОРД
«ЗНАЙДИ ВЛАСНУ НАЗВУ»


У
Р
І
К
П
Л
Н
Г
Щ
Ч
  А
Є
Л
Н
О
Д
Е
С
А
Е
П
Ж
О
В
Л
О
А
И
Ф
Р
О
Г
З
Ж
Т
Е
Т
Ч
Т
Н
С
Р
Д
Ю
А
П
А
Б
О
І
Т
К
Р
И
В
И
Й
Р
І
Г
О
И
С
М
А
Т
К
Г
О
І
Л
Ї
В
К
Є
Б
Ю
Ф
Й
В
О
В
Н
Д
Н
І
П
Р
О
Х
В
Ч
П
Р
Л
Г
И
Т
Д
К
О
Р
 К
А
Л
Ш
Ю
Д
В
Л

Апостолово, Одеса, Кривий Ріг, Дніпро. Чернігів, Київ, Полтава.

«РОЗБЕРИ ЗЕРНА»

У мішечку  знаходяться  записані слова- власні та загальні назви на аркушах у формі зерен.
Учасники  повинні розібрати їх за даними  групами.


«СЛОВО
КОЛЬОРИ
ЦИФРИ»
Підготовлені 3-4  великі таблиці з:
-кольорами;
-словами-іменниками або іншими частинами мови;
-цифрами в певному порядку


Учасники проходять чи пробігають естафету, зупиняються, запам'ятовують слова. На фініші відновлюють такі ж таблиці за окремими словами. Виграє команда, яка найточніше згрупує таблиці. 
__________________________________________________________________________________
          
  Периферійні номінації і компоненти концепту «Жіночість»


Фрейм «Жінка»                                                  Фрейм «Жіночий»
↓                                                                                      ↓

Особа жіночої статі                                                                     Оцінні якості

Представниця певної національності                                           Схожий на дівчину

                                  Зовнішній вигляд

                              Особа середнього класу

                                        Вік






Фрейм «Сенс життя»
(за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»)
                 ↓                                        ↓

Висока мрія
Сіра буденщина

віра
ідеал
світло
чистота помислів
добро
добро



правда
краса


гармонія
творчість
воля
духовність
любов
зло
суєта, «хатній рабський дух»
обмеженість
міщанство
заздрість
дріб′язковість
зрада
помста
Темрява, неволя
інертність
користолюбство
бездуховнісь


без









Фрейм «Риторика- розвиток культури людини»

            ↓                      ↓                          ↓                       ↓
    мислення
     мовлення
   поведінка
  спілкування
                  ↓                                    ↓                                           ↓                                   ↓
Самостійність
Правильність
Ввічливість
Повага до співрозмовника
Самокритичність
Виразність
Тактовність
Управління поведінкою аудиторії
Глибину
Ясність
Коректність
Залучення однодумців
Гнучкість
Точність
Розкутість
Відповідальність за своє слово
Оперативність
Стислість



Відкритість




Ерудицію





Фрейм

«Батьки і діти - одвічна проблема взаємовідносин різних поколінь»
                   
       ↓                    ↓

Іван Нечуй-Левицький
«Кайдашева сім′я»

Ольга Кобилянська «Земля»




Фрейм
«Зображення трагічної долі людини
 під впливом соціальних обставин»

          ↓                 ↓                 ↓
В.Стефаник
«Новина»
Іван Нечуй-Левицький
 «Дві московки»
Т.Шевченко
 «Катерина»








Фрейм «Вічна загадка любові»

         ↓                  ↓                   ↓                  ↓
Марічка
та
Іван
Мавка
та
Лукаш


Софія
 та
 Михайло
Марія
та
Массіно

«Тіні забутих предків»
М.Коцюбинський
«Лісова пісня»
Леся Українка
«Три зозулі з поклоном»
Г.Тютюнник
«Сойчине крило»
І.Франко




Фрейм  «Єдність  сили кохання»
(за твором Г. Тютюнника «Три зозулі з поклоном»)

                              ↓                                                ↓                                                      ↓
Марфа
Михайло
Софія

↓↓↓
З чистою душею
Талановиті
Вірні, порядні
Здатні на велике кохання
Переживають
Обожнюють :
сина коханого,                                      сина, дружину,                                          сина, чоловіка
Порядні
Трудолюбиві
Співчутливі
Відчувають чужий біль
Тужать

Фрейм лексеми «ЖІНОЧНІСТЬ»

(втілення жіночих якостей)

                                  ↓                       ↓                      ↓                     ↓                 ↓                     ↓                          ↓                                                                
Дівочість
Дорослий
стан
жінки
Жіноцтво
(група)
Стать протилежна
чоловіку
Набуття дівчиною
якостей
дорослої
жінки
Занадто
доросла
невластива
дівчині
поведінка
Зовнішні
риси
 жінок



Фрейм-структура

«УОСОБЛЕННЯ ПОЗИТИВНИХ  ЖІНОЧИХ РИС В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ»
                        ↓                         ↓                                                       ↓                         ↓

ЯРОСЛАВНА
(«СЛОВО О ПОЛКУ ІГОРЕВІМ»)
НАТАЛКА-
ПОЛТАВКА
(ІКОТЛЯРЕВСЬКИЙ)
МАРУСЯ
ЧУРАЙ
(ЛІНА КОСТЕНКО)
РОКСОЛАНА
(О.НАЗАРУК)




Фрейм « Складне синтаксичне ціле»

↓                        ↓                             ↓                        ↓

становить
утворюється

має
призначене
↓                         ↓                            ↓                        ↓
структурно-семантичну єдність вищого порядку, ніж речення
з кількох самостійних речень, зв ′язаних за змістом і будовою
засоби
зв′язку:
інтонацію, а
також лексичні, морфологічні й синтаксичні засоби
для розкриття мікротеми тексту



ФРЕЙМ «АБЗАЦ»

↓                     ↓                         ↓                         ↓
є

утворюється
виражає
відрізняється
             ↓                     ↓                         ↓                             ↓
стилістико-композиційною одиницею, а не структурно-семантичною( як ССЦ)
групою речень або окремими реченнями, важливим у композиції тексту

опис одного стану в розвитку дії, характеристику нового персонажа
від складного синтаксичного цілого стилістичними особливостями




ФРЕЙМ «ЗВЕРТАННЯ»

↓                          ↓                     ↓                                 ↓
☺☼
☻
♪!
,!
‌‌‌       ↓                         ↓                      ↓                             ↓
особа чи предмет, до яких звертаються
Іменник або іншою частина мови в значенні іменника у кличній формі або в називному відмінку
підвищений тон, клична інтонація
коми, знак оклику у вимові з сильним почуттям
↕                        ↕                          ↕                          ↕
означає
виражається
вимовляється
виділяється



Розділ «Риторика»

ФРЕЙМ «СУПЕРЕЧКА»

(різновиди суперечки)
←↓↓→
Процес обговорення,засіб колективного дослідження , при якому кожна сторона, аргументуючи думку співбесідника, претендує на монопольне встановлення істини
      ↓                            ↓                         ↓                           ↓
 дискусія
диспут
 полеміка
  дебати



Фрейм «Полеміка»
(асоціативні номінації)
↓        ↓        ↓        ↓       ↓       ↓        ↓        ↓       ↓        ↓    
 
слухання
аргументи
висновки
відсутність
емоцій
говоріння
предмет
суперечки
спокійний,
дружній тон
відсутність
емоцій
тверда позиція
дохідливість,
зрозумілість



Фрейм «Читання»

↓                               ↓                                 ↓
автор            ‌‌→
текст→
читач
           
                                  ↓                                 ↓
розподіл тексту на елементи
інтерпретація елементів
  ↓                                                                        ↓
аналіз
синтез
        
          ↓                                                                              ↓
Розуміння тексту



Фрейм «Поєднання, що не є словосполученнями»

                ↓                            ↓                                ↓                                 ↓                               ↓

              
Підмет┼

присудок
Аналітичні

форми
Фразеологічні

форми

Іменник, займенник┼

прийменник
Незалежні одне від одного
слова

    Грім гуркоче.
Вітерець заснув.
Буду малювати,
дуже маленький
Байдики бити,
повісити носа
У вирій,
з друзями
Я і ти,
молоді й старі




Фрейм «Мовні одиниці»
                     ↓                                  ↓                                         ↓                                          ↓

текст
речення
словосполучення
слово

Писемний або усний мовленнєвий масив, що становить лінійну послідовність висловлювань, об′єднаних спільною тематичною і сюжетною заданістю, смисловими і граматичними зв′язками

Граматично й інтонаційно оформлена за законами мови синтаксична одиниця, що є засобом формування, вираження і повідомлення думки

Синтаксична одиниця, утворена поєднанням двох або більше повнозначних слів на основі підрядного зв′язку

Звук або комплекс звуків, що має певне значення і вживається в мовленні як самостійне ціле. Називає поняття чи уявлення , поза реченням виконує номінативну (називну) функцію. У реченні пов′язується з іншими словами змістовими і граматичними зв′язками

Фрейм «Види означень»
                             ←               →
За кількістю
компонентів

За типом
підрядного зв′язку
            ↓            ↓                         ↓             ↓
     поширене
   непоширене
    узгоджене
  неузгоджене







Фрейм

 «ВПЛИВ  СТАРШОГО ПОКОЛІННЯ НА ФОРМУВАННЯ СВІДОМОСТІ, ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО ЗРОСТАННЯ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ»

↓                            ↓                          ↓                                ↓

Тарас Шевченко
Іван
Нечуй-Левицький
Олександр
Довженко
Василь
Сухомлинський
↓                             ↓                           ↓                               ↓
Дід Іван
Бабуся Мотря
Прадід Тарас і
дід Семен
Бабуся Марія



Фрейм
«ЦІННОСТІ РОДИННОГО ВИХОВАННЯ»
(за літературними творами М Коцюбинського «Мудра дівчина», «Ялинка», В Винниченка «Федько-халамидник», Т.Бордуляка «Перший раз»,
 М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», «Щедрий вечір»,
Б. Антоненка-Давидовича «Слово матері», Є Гуцала «Хто ти?»)

         ↓                 ↓                ↓                    ↓                      ↓                      ↓              ↓           ↓              ↓
Повага
до батьків та
старших
членів родини
Родинна злагода
Етикет родинних
стосунків
Відповідальне ставлення
до
своїх
обов′язків
Дотримання
християнських
звичаїв
Піклування про добробут
Свідоме ставлення до праці
Вірність
батьківським
заповітам
Гармонія батьківського
і материнського впливу



Фрейм

«МОДЕЛЬ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ»
↕↕↕↕


суб′єкт


мотив


потреба


мета


завдання


дії


результат




__________________________________________________________________________________

МОВНІ та ЛІТЕРАТУРНІ
ПАЗЛИ

Інтерактивна творча вправа.Командам або групам учнів роздається набір пазлів із зашифрованим висловом про мову,іменами літературних героїв, назвою нової теми, що буде вивчатися. Завдання учнів: якнайшвидше скласти правильний варіант.
          Мова - це глибинні пласти... О. Гончар
           _____________________
 Творчі  мовні  вправи
«Німий диктант»
 На дошці  прикріплена ілюстрація, пейзаж, портрет чи інше зображення.
Завдання: згідно теми уроку записати речення , 
словосполучення, що відображають побачене.
«Бачу слово»
Вправа направлена на розвиток творчих здібностей, образного мислення.
Звучить лірична музика.
Завдання: закрити очі, уявити образи, які спливають від почутого і записати думки і речення.

«Мовчазний візуодиктант»
Учням по черзі показуються предмети, зображення осіб, письменників, видатні памятки, а вони записують згідно правил.
«Українське слово»
Вправа для збагачення словникового запасу, розвитку мислення, кмітливості.
 Береться авторський неологізм або складноскорочене слово, н-д
Я б л у н е в о ц в і т н а
Завдання: підібрати якомога більше слів на кожну букву даного слова.

«Помічниця ейдетика»
(методика запамятовування).
Вправа використовується при написанні переказів і спрямована на глибше сприйняття тексту, завязці на асоціаціях.
Варіант1.
Вчитель читає текст. Учні роблять замітки до кожного речення за допомогою шифру, графічних замальовок, знаків.
В процесі оформлення роботи використовують свої позначки.
Варіант 2
На дошці зображені малюнки до тексту,
але в неправильному порядку. Після прочитання тексту вчитель пропонує переказати його, встановивши при цьому
правильний порядок ілюстрацій за сюжетом тексту.
«Чиє коромисло швидше перевисло»
Однакова кількість запитань
Чия команда швидше і вірніше відповість, вкидаючи відповідь у одне з відер, що на коромислі- та перемогла.


«Іменні карти»
Колода карт із  зображеннями поетів письменників.Учасники викладають, називаючи їх. Хто швидше і вірніше  -переможець

«Барабан»
На барабані випадають кілька тематичних груп-слів. Використовуючи їх скласти складне речення. Н-д :певний колір, предмети, почуття, країни і т.д.
«Рулетка»
Випадають почергово чи за номерами слова з наступних категорій:
         Ключове слово         Дія             Ілюстрація
Скласти поширене чи складне речення, використовуючи їх

«Запамятай слово»
Учасники прибігають до естафетної зупинки і на трьох різнокольорових таблицях запамятовують слова і їх правопис.
На фініші мають записати правильний порядок і написання.



Фітнес хвилинки
Спрямована на розвиток емпатії (розуміння відносин, почуттів)
«Передай маску»
Учні стають у коло. Той, хто починає перший повертається до сусіда праворуч і зображає на обличчі якесь почуття(радість, сум, задоволення, страх, образу…), але не використовує при цьому ніяких слів.
Сусід «переймає маску», відтворює її, а потім повертається до наступного, змінює вираз обличчя і передає «свою маску»

Правила «7 ноток»
Ї- (корисна їжа)
В- (обовязкова  кількість води)
Ф- фізичне навантаження(чим займається)
П – (природа, де саме)
С- (сон, скільки годин)
Г- (гумор, що саме)
С- (спілкування, з ким )
___________________________________________

 Мовні   конкурси

«Ш и р м а»
Учасник через вікно-ширму заглядає за «рецептом» (реченням), яке вчитель показує частинами ,без розділових знаків і передає  команді, яка його записує за правилами.

«Б у д к а»
3 учасники в замкненому просторі чекають на повідомлення. Вчитель дзвонить  і дає вказівки- інструкції щодо завдання і порядок виконання.

                «З а ш и ф р о в а н і   с л о в а»
На екран виведені закриті слова речення чи фраза з пісні. Учасник називає номер слова, після чого  ведучий відкриває його.
Дається 3 спроби наспівати чи промовити рядок.

             «П і д в і ш е н і    з а в д а н н я »
До стелі прикріплені конверти, у яких знаходяться завдання та умови виконання. За певний термін часу учасники зривають конверти, виконують завдання і отримують фішки-бали. Переможець-хто набрав найбільше балів.


«К о л е с о    с у ч а с н и х    н а в ч а л ь н и х      
    п р и й о м і в»
На екрані зображене колесо, яке розділене на сектори різного кольору. Називаючи колір учасник відкриває назву прийому та презентує його, проводячи практичне навчання.
Після майстер-класу учасники групи пропонують свої варіанти застосування даної форми роботи.