«Літературний крос»
Тема «ЗВЕРТАННЯ»
Користуючись «Кобзарем» вибрати якнайбільшу кількість звертань у творах Т.Г.Шевченка.
* * *
Тема «Українські народні пісні»
Користуючись збірками українських
народних пісень
вибрати якнайбільше
тих, у яких згадується:
А) калина;
Б) дівчина;
В) козаченько.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Моделювання
речень за схемами:
1.***,ЗВ, ***.
2.***, ЗВ!
3.***, ЗВ..
4.ЗВ.!***
«МОВНИЙ ЕТИКЕТ»
(дидактичний матеріал)
Ви запитуєте
|
Ви відповідаєте
|
Вибачте!
|
Слухаю Вас
|
Пробачте
|
Ви до мене?
|
Скажіть, будь ласка...
|
Пробачте, не знаю
|
Прошу!
|
Даруйте, не знаю
|
Перепрошую
|
На жаль
|
Ви не скажете...
|
Не скажу
|
Вибачте.
|
Даруйте,не знаю
|
Як..?
Де...?
Коли...?
|
Даруйте, нічим не можу допомогти
|
___________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
СКАНВОРД
«ЗНАЙДИ ВЛАСНУ НАЗВУ»
У
|
Р
|
І
|
К
|
П
|
Л
|
Н
|
Г
|
Щ
|
Ч
|
А
|
Є
|
Л
|
Н
|
О
|
Д
|
Е
|
С
|
А
|
Е
|
П
|
Ж
|
О
|
В
|
Л
|
О
|
А
|
И
|
Ф
|
Р
|
О
|
Г
|
З
|
Ж
|
Т
|
Е
|
Т
|
Ч
|
Т
|
Н
|
С
|
Р
|
Д
|
Ю
|
А
|
П
|
А
|
Б
|
О
|
І
|
Т
|
К
|
Р
|
И
|
В
|
И
|
Й
|
Р
|
І
|
Г
|
О
|
И
|
С
|
М
|
А
|
Т
|
К
|
Г
|
О
|
І
|
Л
|
Ї
|
В
|
К
|
Є
|
Б
|
Ю
|
Ф
|
Й
|
В
|
О
|
В
|
Н
|
Д
|
Н
|
І
|
П
|
Р
|
О
|
Х
|
В
|
Ч
|
П
|
Р
|
Л
|
Г
|
И
|
Т
|
Д
|
К
|
О
|
Р
|
К
|
А
|
Л
|
Ш
|
Ю
|
Д
|
В
|
Л
|
Апостолово, Одеса, Кривий Ріг, Дніпро.
Чернігів, Київ, Полтава.
«РОЗБЕРИ ЗЕРНА»
У
мішечку знаходяться записані слова- власні та загальні назви на
аркушах у формі зерен.
Учасники повинні розібрати їх за даними групами.
«СЛОВО
КОЛЬОРИ
ЦИФРИ»
КОЛЬОРИ
ЦИФРИ»
Підготовлені
3-4 великі таблиці з:
-кольорами;
-словами-іменниками
або іншими частинами мови;
-цифрами в
певному порядку
Учасники проходять чи пробігають естафету, зупиняються, запам'ятовують слова. На фініші відновлюють такі ж таблиці за окремими словами. Виграє команда, яка найточніше згрупує таблиці.__________________________________________________________________________________
Периферійні номінації і компоненти
концепту «Жіночість»
↓
Фрейм «Жінка»
Фрейм «Жіночий»
↓
↓
Особа жіночої статі
Оцінні якості
Представниця певної
національності
Схожий на дівчину
Зовнішній вигляд
Особа середнього класу
Вік
Фрейм «Сенс життя»
(за драмою-феєрією Лесі Українки
«Лісова пісня»)
↓ ↓
Висока мрія
|
Сіра буденщина
|
|||||||||||||||||||||||
віра
|
ідеал
|
світло
|
чистота помислів
|
добро
добро
|
правда
|
краса
|
гармонія
|
творчість
|
воля
|
духовність
|
любов
|
зло
|
суєта, «хатній рабський
дух»
|
обмеженість
|
міщанство
|
заздрість
|
дріб′язковість
|
зрада
|
помста
|
Темрява, неволя
|
інертність
|
користолюбство
|
бездуховнісь
без
|
|
Фрейм «Риторика- розвиток культури
людини»
↓ ↓ ↓ ↓
мислення
|
мовлення
|
поведінка
|
спілкування
|
↓ ↓ ↓ ↓
Самостійність
|
Правильність
|
Ввічливість
|
Повага до співрозмовника
|
Самокритичність
|
Виразність
|
Тактовність
|
Управління поведінкою аудиторії
|
Глибину
|
Ясність
|
Коректність
|
Залучення однодумців
|
Гнучкість
|
Точність
|
Розкутість
|
Відповідальність за своє слово
|
Оперативність
|
Стислість
|
||
Відкритість
|
|||
Ерудицію
|
Фрейм
«Батьки і діти - одвічна проблема взаємовідносин
різних поколінь»
↓ ↓
Іван Нечуй-Левицький
«Кайдашева сім′я»
|
Ольга Кобилянська «Земля»
|
Фрейм
«Зображення трагічної долі людини
під впливом
соціальних обставин»
↓ ↓ ↓
В.Стефаник
«Новина»
|
Іван Нечуй-Левицький
«Дві московки»
|
Т.Шевченко
«Катерина»
|
Фрейм «Вічна загадка любові»
↓ ↓ ↓ ↓
Марічка
та
Іван
|
Мавка
та
Лукаш
|
Софія
та
Михайло
|
Марія
та
Массіно
|
«Тіні забутих предків»
М.Коцюбинський
|
«Лісова пісня»
Леся Українка
|
«Три зозулі з поклоном»
Г.Тютюнник
|
«Сойчине крило»
І.Франко
|
Фрейм «Єдність сили кохання»
(за твором Г. Тютюнника «Три
зозулі з поклоном»)
↓ ↓ ↓
Марфа
|
Михайло
|
Софія
|
↓↓↓
З чистою душею
|
Талановиті
|
Вірні, порядні
|
Здатні на велике кохання
|
Переживають
|
Обожнюють :
сина коханого, сина,
дружину,
сина, чоловіка
|
Порядні
|
Трудолюбиві
|
Співчутливі
|
Відчувають чужий біль
|
Тужать
|
Фрейм лексеми «ЖІНОЧНІСТЬ»
(втілення жіночих якостей)
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
Дівочість
|
Дорослий
стан
жінки
|
Жіноцтво
(група)
|
Стать протилежна
чоловіку
|
Набуття дівчиною
якостей
дорослої
жінки
|
Занадто
доросла
невластива
дівчині
поведінка
|
Зовнішні
риси
жінок
|
Фрейм-структура
«УОСОБЛЕННЯ ПОЗИТИВНИХ ЖІНОЧИХ РИС В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ»
↓ ↓ ↓ ↓
ЯРОСЛАВНА
(«СЛОВО О ПОЛКУ ІГОРЕВІМ»)
|
НАТАЛКА-
ПОЛТАВКА
(ІКОТЛЯРЕВСЬКИЙ)
|
МАРУСЯ
ЧУРАЙ
(ЛІНА КОСТЕНКО)
|
РОКСОЛАНА
(О.НАЗАРУК)
|
Фрейм « Складне синтаксичне ціле»
↓ ↓ ↓ ↓
становить
|
утворюється
|
має
|
призначене
|
↓ ↓ ↓ ↓
структурно-семантичну єдність вищого порядку, ніж
речення
|
з кількох самостійних речень, зв ′язаних за змістом і
будовою
|
засоби
зв′язку:
інтонацію, а
також лексичні, морфологічні й синтаксичні засоби
|
для розкриття мікротеми тексту
|
ФРЕЙМ «АБЗАЦ»
↓ ↓ ↓ ↓
є
|
утворюється
|
виражає
|
відрізняється
|
↓ ↓ ↓ ↓
стилістико-композиційною
одиницею, а не структурно-семантичною( як ССЦ)
|
групою речень або окремими реченнями,
важливим у композиції тексту
|
опис одного стану в розвитку
дії, характеристику нового персонажа
|
від складного синтаксичного цілого
стилістичними особливостями
|
ФРЕЙМ «ЗВЕРТАННЯ»
↓ ↓ ↓ ↓
☺☼
|
☻
|
♪!
|
,!
|
↓ ↓ ↓ ↓
особа чи предмет, до яких
звертаються
|
Іменник або іншою частина мови
в значенні іменника у кличній формі або в називному відмінку
|
підвищений тон, клична
інтонація
|
коми, знак оклику у вимові з
сильним почуттям
|
↕ ↕ ↕ ↕
означає
|
виражається
|
вимовляється
|
виділяється
|
Розділ «Риторика»
ФРЕЙМ «СУПЕРЕЧКА»
(різновиди суперечки)
←↓↓→
↔
Процес обговорення,засіб
колективного дослідження , при якому кожна сторона, аргументуючи думку
співбесідника, претендує на монопольне встановлення істини
|
↓ ↓ ↓ ↓
дискусія
|
диспут
|
полеміка
|
дебати
|
Фрейм «Полеміка»
(асоціативні номінації)
↓ ↓
↓ ↓ ↓
↓ ↓ ↓
↓ ↓
слухання
|
аргументи
|
висновки
|
відсутність
емоцій
|
говоріння
|
предмет
суперечки
|
спокійний,
дружній тон
|
відсутність
емоцій
|
тверда позиція
|
дохідливість,
зрозумілість
|
Фрейм «Читання»
↓ ↓ ↓
автор →
|
текст→
|
читач
|
↓ ↓
розподіл тексту на елементи
|
інтерпретація елементів
|
↓
↓
аналіз
|
синтез
|
↓
↓
Розуміння тексту
|
Фрейм «Поєднання, що не є
словосполученнями»
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
Підмет┼
присудок
|
Аналітичні
форми
|
Фразеологічні
форми
|
Іменник, займенник┼
прийменник
|
Незалежні одне від одного
слова
|
Грім гуркоче.
Вітерець заснув.
|
Буду малювати,
дуже маленький
|
Байдики бити,
повісити носа
|
У вирій,
з друзями
|
Я і ти,
молоді й старі
|
Фрейм «Мовні одиниці»
↓ ↓ ↓ ↓
текст
|
речення
|
словосполучення
|
слово
|
Писемний або усний мовленнєвий масив, що становить
лінійну послідовність висловлювань, об′єднаних спільною тематичною і сюжетною
заданістю, смисловими і граматичними зв′язками
|
Граматично й інтонаційно оформлена за законами мови
синтаксична одиниця, що є засобом формування, вираження і повідомлення думки
|
Синтаксична одиниця, утворена поєднанням двох або
більше повнозначних слів на основі підрядного зв′язку
|
Звук або комплекс звуків, що має певне значення і
вживається в мовленні як самостійне ціле. Називає поняття чи уявлення , поза
реченням виконує номінативну (називну) функцію. У реченні пов′язується з
іншими словами змістовими і граматичними зв′язками
|
Фрейм «Види означень»
↓
← →
За кількістю
компонентів
|
За типом
підрядного зв′язку
|
↓ ↓ ↓ ↓
поширене
|
непоширене
|
узгоджене
|
неузгоджене
|
Фрейм
«ВПЛИВ
СТАРШОГО ПОКОЛІННЯ НА ФОРМУВАННЯ СВІДОМОСТІ, ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО
ЗРОСТАННЯ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ»
↓ ↓ ↓ ↓
Тарас Шевченко
|
Іван
Нечуй-Левицький
|
Олександр
Довженко
|
Василь
Сухомлинський
|
↓ ↓ ↓ ↓
Дід Іван
|
Бабуся Мотря
|
Прадід Тарас і
дід Семен
|
Бабуся Марія
|
Фрейм
«ЦІННОСТІ РОДИННОГО ВИХОВАННЯ»
(за літературними творами М
Коцюбинського «Мудра дівчина», «Ялинка», В Винниченка «Федько-халамидник»,
Т.Бордуляка «Перший раз»,
М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», «Щедрий
вечір»,
Б. Антоненка-Давидовича «Слово
матері», Є Гуцала «Хто ти?»)
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
Повага
до батьків та
старших
членів родини
|
Родинна злагода
|
Етикет родинних
стосунків
|
Відповідальне
ставлення
до
своїх
обов′язків
|
Дотримання
християнських
звичаїв
|
Піклування про
добробут
|
Свідоме
ставлення до праці
|
Вірність
батьківським
заповітам
|
Гармонія
батьківського
і материнського
впливу
|
Фрейм
«МОДЕЛЬ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ»
↕↕↕↕
суб′єкт
|
→
|
мотив
|
→
|
потреба
|
→
|
мета
|
→
|
завдання
|
→
|
дії
|
→
|
результат
|
__________________________________________________________________________________
МОВНІ та
ЛІТЕРАТУРНІ
ПАЗЛИ
Інтерактивна
творча вправа.Командам або групам учнів роздається набір пазлів із зашифрованим
висловом про мову,іменами літературних героїв, назвою нової теми, що буде
вивчатися. Завдання учнів: якнайшвидше скласти правильний варіант.
Мова - це глибинні пласти... О. Гончар
_____________________
Творчі мовні вправи
«Німий диктант»
На дошці прикріплена ілюстрація, пейзаж, портрет чи
інше зображення.
Завдання: згідно теми уроку записати речення ,
словосполучення, що відображають побачене.
словосполучення, що відображають побачене.
«Бачу слово»
Вправа направлена на розвиток творчих здібностей,
образного мислення.
Звучить лірична музика.
Завдання: закрити очі, уявити образи, які спливають від
почутого і записати думки і речення.
«Мовчазний візуодиктант»
Учням по черзі показуються предмети, зображення осіб,
письменників, видатні пам′ятки, а вони записують згідно правил.
«Українське слово»
Вправа для збагачення словникового запасу, розвитку
мислення, кмітливості.
Береться
авторський неологізм або складноскорочене слово, н-д
Я б л у н е в о
ц в і т н а
Завдання: підібрати якомога більше слів на кожну букву
даного слова.
«Помічниця ейдетика»
(методика запам′ятовування).
Вправа використовується при написанні переказів і
спрямована на глибше сприйняття тексту, зав′язці на
асоціаціях.
Варіант1.
Вчитель читає текст. Учні роблять замітки до кожного
речення за допомогою шифру, графічних замальовок, знаків.
В процесі оформлення роботи використовують свої позначки.
Варіант 2
На дошці зображені малюнки до тексту,
але в неправильному порядку. Після прочитання тексту
вчитель пропонує переказати його, встановивши при цьому
правильний порядок ілюстрацій за сюжетом тексту.
«Чиє коромисло швидше перевисло»
Однакова кількість запитань
Чия команда швидше і вірніше відповість, вкидаючи
відповідь у одне з відер, що на коромислі- та перемогла.
«Іменні карти»
Колода карт із
зображеннями поетів письменників.Учасники викладають, називаючи їх. Хто швидше і вірніше -переможець
«Барабан»
На барабані випадають кілька тематичних груп-слів.
Використовуючи їх скласти складне речення. Н-д :певний колір, предмети,
почуття, країни і т.д.
«Рулетка»
Випадають почергово чи за номерами слова з наступних
категорій:
Ключове
слово Дія Ілюстрація
Скласти поширене чи складне речення, використовуючи їх
«Запам′ятай слово»
Учасники прибігають до естафетної зупинки і на трьох
різнокольорових таблицях запам′ятовують слова і їх правопис.
На фініші мають записати правильний порядок і написання.
Фітнес хвилинки
Спрямована на розвиток емпатії (розуміння відносин,
почуттів)
«Передай маску»
Учні стають у коло. Той, хто починає перший повертається
до сусіда праворуч і зображає на обличчі якесь почуття(радість, сум,
задоволення, страх, образу…), але не використовує при цьому ніяких слів.
Сусід «переймає маску», відтворює її, а потім повертається
до наступного, змінює вираз обличчя і передає «свою маску»
Правила «7 ноток»
Ї- (корисна їжа)
В- (обов′язкова
кількість води)
Ф- фізичне навантаження(чим займається)
П – (природа, де саме)
С- (сон, скільки годин)
Г- (гумор, що саме)
С- (спілкування, з ким )
___________________________________________
Мовні конкурси
«Ш и р м а»
Учасник через вікно-ширму заглядає за «рецептом» (реченням), яке вчитель
показує частинами ,без розділових знаків і передає команді, яка його записує за правилами.
«Б у д к а»
3 учасники в
замкненому просторі чекають на повідомлення. Вчитель дзвонить і дає вказівки- інструкції щодо завдання і
порядок виконання.
«З а ш и ф р о в а н і с л о в а»
На екран виведені
закриті слова речення чи фраза з пісні. Учасник називає номер слова, після
чого ведучий відкриває його.
Дається 3 спроби
наспівати чи промовити рядок.
«П і д в і ш е н і з а в
д а н н я »
До стелі
прикріплені конверти, у яких знаходяться завдання та умови виконання. За певний
термін часу учасники зривають конверти, виконують завдання і отримують
фішки-бали. Переможець-хто набрав найбільше балів.
«К о л е с о с у ч а с н и х н а
в ч а л ь н и х
п р и й о м і в»
На екрані
зображене колесо, яке розділене на сектори різного кольору. Називаючи колір
учасник відкриває назву прийому та презентує його, проводячи практичне
навчання.
Після
майстер-класу учасники групи пропонують свої варіанти застосування даної форми
роботи.