Тема: Односкладні речення. Означено-особові речення.
Мета:
навчальна: поглибити
знання учнів про односкладні речення; формувати вміння правильно визначати види
речень, зокрема означено-особові;
розвивальна:
удосконалювати вміння і навички конструювати односкладні речення для
використання в усному і писемному мовленні;
виховна:
формувати морально-етичні риси та правила поведінки, виховувати почуття
приналежності до свого народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань
(формування мовної компетенції)
Обладнання:
схеми-алгоритми, сигнальні картки, набір ілюстрацій, індивідуальні картки,
підручник, картки-коди.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Є
дві дороги в цьому світі:
Одна
у нас вселяє світло,
Знання дарує день при дні,
Та мало хто іде по ній.
Та мало хто іде по ній.
А друга-
балачки та сміх,
Марнота
з безліччю утіх.
Людей
багато нею йдуть,
Але
щезають розум, дух.
-Яку дорогу сьогодні обираємо
ми? Прошу проголосувати сигнальними картками двох кольорів: червоною- хто
обирає другий шлях і зеленою- хто прагне розвитку і знань.
ІІ Актуалізація навчальної діяльності.
Які речення називають двоскладними?
Що складає граматичну основу?
Чи може бути речення з одним головним членом речення?
ІІІ
Повідомлення теми і мети уроку.
Нам розум даний задля того,
Щоб односкладних
вивчить види,
Пізнати їх
відмінність в групі
І вміти їх вживать
укупі.
ІV Сприймання й
усвідомлення нового матеріалу.
Схема –алгоритм:
Односкладні речення - з одним головним членом речення
для
розуміння змісту речення.
|
Порівняйте:
1.Для добрих
друзів я відкриваю дім і
маю серцю щиру насолоду.
(двоскладне з підметом-займенником я та
присудками-дієсловами відкриваю та маю)
1 А. Для добрих друзів відкриваю дім і маю серцю щиру
насолоду.
(односкладне, без підмета, а лише з присудками)
Яка особа підрозумівається?- Я. А присудок виражений?- Дієсловом 1особи однини теп.часу
2. Поклич мене і по тонкім льоду до тебе дорогу знов
віднайду.
В цьому
реченні?- 2 ос. одн. майб. часу.
Висновок: достатньо одного головного
члена речення для розуміння змісту. Такі речення урізноманітнюють усне і
писемне мовлення, дають змогу уникнути тафтології, використовуються в
художньому та розмовному стилях.
ІСНУЄ ДВА ТИПИ ОДНОСКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ:
|
|
1.
З головним членом-
ПІДМЕТОМ
Н А З И В Н І
|
2.
З головним членом- ПРИСУДКОМ
О З Н А Ч Е Н О – О С О Б О В І
Н Е О З Н А Ч Е Н О- О С О Б О В І
У З А Г А Л Ь Н Е Н О –О С О Б О В І
Б Е З О С О Б О В І
|
Сьогодні ми детально зупинимося на означено-особових реченнях
Колективний аналіз речення
Не шукайте
правди в других, коли у вас її нема.
Підмет- відсутній. Присудок-дієслово 2 особи множини
теп. часу.
Висновок – це речення односкладне, означено-особове.
ОТЖЕ, СПОСІБ ВИРАЖЕННЯ
ГОЛОВНОГО ЧЛЕНА РЕЧЕННЯ (ПРИСУДКА) В ОЗНАЧЕНО-ОСОБОВИХ РЕЧЕННЯХ:
дієслова 1 чи 2 особи
однини або множини
теперішнього чи майбутнього часу
дійсного або наказового способів
Експрес-вправа
«Визначіть особу»
Іду- 1 одн, теп. часу дійсн.спос.
Стрибайте- 2 ос. мн. теп. часу. наказ. спос.
Думаймо- 1 ос. мн. теп. часу наказ. спос.
Підемо- 1 ос. мн. майб.часу дійсн. спос.
V. Система вправ на закріплення
Вправа «Обери
торбинку»
Завдання: розподілити по торбинкам двоскладні і
односкладні речення за методом критичного мислення
1.Ти слухай серце, а не радіо.
2.Дивися в очі, а не на екран телефона.
3.Учимося ми мудрості в Шевченка, а мужності у Лесі
Українки.
4.Берімось краще до роботи для нового життя.
5.Ставати не звикайте на коліна, живіть не під конем,
а на коні.
6.У світ ідемо щирими, відкритими.
7. Не шумними фразами, а тихою працею любіть Україну.
8. Іду я з чистою душею у світ широкий й день ясний.
9. Вірю завжди в широчінь океанну серця вразливого,
серця людського.
10. Не високо мудруй, але твердо тримайся в житті.
Вправа 233 Підкреслити граматичні
основи, вказати спосіб вираження присудка.
Вправа «Твій вибір» Учням пропонуються картки з реченнями,
у яких пропущено присудок, а також таблиця з варіантами відповідей. Якщо підібраний вірний варіант-
складеться вірний рядок-ключ.
А. пізнаєш
|
Б. працюють
|
В. учися
|
Г. гляньмо
|
Д. творіть
|
Е. цілуй
|
Є. люблю
|
1.Сміливо==========
долі в вічі. 2.В праці========== життя
красу.
3.
Трударі========на своїй землі. 4. Пейзаж
зими ======холодний.
5.
==========простоти і чистоти в своїй душі. 6. У відповідальну годину=====вірну
людину. 7. За науку=====батька й матір в
руку.
ключ: 1-Г, 2-Д,
3-Б, 4-Є, 5-В,
6-А, 7-Е
Вправа «Творче конструювання» (групова
робота) За розданими
ілюстраціями скласти означено-особові речення із запропонованою
підказкою-вказівкою.
VІ
Узагальнення
Вправа «Перебудування» Двоскладні-в односкладні.
1.Повага
до старших здавна вважалася рисою, притаманною вихованій людині. – Повагу
вважають рисою вихованості.
2.Часто
мудрість згадуються у народних притчах.- Мудрість згадують у народних притчах.
3.
Ми вчимося у дорослих змалку.- Вчимося змалку у дорослих.
4.
Ви розкажіть про ваші прикрощі й тривоги.- Розкажіть…
5.
Ми довго милувались краєвидом нашої місцини.- Довго…
6.
Ми хочемо взяти участь у благодійній акції.- Хочемо…
7.
Всі виконаємо завдання з честю.- Виконаємо…
VІІ
Підведення підсумків
Вершину
певну підкорили,
Знанням
себе озолотили.
Обов′язково
так буває-
Той
завжди знайде, хто шукає.
Питання:
Чи
зрозумілою була тема?
Що
виявилося складним?
ТЕСТ-САМОПЕРЕВІРКА
за програмою «Плікерс»
За
допомогою коду на картках ми перевіримо рівень засвоєного матеріалу.
1
ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ МАЮТЬ ГОЛОВНИХ ЧЛЕНІВ:
А.
ТРИ
В.
ДВА
С. ОДИН
Д. ЖОДНОГО
2. НЕ Є ОДНОСКЛАДНИМ РЕЧЕННЯ:
А. ОЗНАЧЕНО-ОСОБОВЕ
В. НАЗИВНЕ
С.НЕОЗАЧЕНО-ОСОБОВЕ
Д. УЗАГАЛЬНЕНО-ОСОБОВЕ
3. ВКАЖІТЬ ОЗНАЧЕНО-ОСОБОВЕ РЕЧЕННЯ:
А. Я ПІДУ В ДАЛЕКІ ГОРИ.
В. ДИВЛЮСЬ НА НЕБО І ДУМКУ ГАДАЮ.
С. РОЗЦВІЛА У ЛУЗІ ЧЕРВОНА КАЛИНА.
Д. РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ.
4. ГОЛОВНИЙ
ЧЛЕН В ОЗНАЧЕНО-ОСОБОВОМУ ВИРАЖЕНИЙ ДІЄСЛОВОМ ЯКОЇ ОСОБИ ?
А. ТРЕТЬОЇ
В. ДРУГОЇ
С. ЧЕТВЕРТОЇ
Д. ШОСТОЇ
5. ДЕ ВІРНО ВИЗНАЧЕНО ОСОБУ ДІЄСЛОВА?
А. ДУМАЄМО- 1ОС.МНОЖ. ТЕП.ЧАСУ
В. СТЕРЕЖІТЬСЯ-1 ОС. ОДН. ТЕП.ЧАСУ
С. ОХОЛОНУ-2 ОС. ОДН. МАЙБ. ЧАСУ
Д. ДІЙДЕШ- 2 ОС. МНОЖ. ТЕП.ЧАСУ
Оцінювання засвоєного висвітлилось на екрані , учні
отримують д/з.