середа, 19 грудня 2018 р.

Семінар вчителів суспільно-гуманітарного циклу

Творчий урок української мови у 5 класі на тему:
«Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв  
я, ю, є, ї та щ.»
Мета та завдання:  формування ключових компетенцій; робота над  поглибленням , корекцією та контролем знань, формування базових умінь та навичок співвідношення звуків і букв, здатності до аналізу та оцінки мовних явищ і фактів, логічного мислення, виховання стійкої мотивації й свідомого прагнення до вивчення української мови, формування духовного світу учнів.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мистецький колаж, картки з  індивідуальними завданнями, теоретичні «інформатори»,  торбинки , дзвіночки, кольорові набори для формування речень, картки з кодами.

                                                                                          Епіграф
                                                Все, що рідне, хай нам буде
Найдорожче і святе
Рідна віра, рідна мова.
Рідний край наш над усе
І. Організаційна частина
Вступ.
Продзвенів уже дзвінок-
Починається урок.
Він змістовний і цікавий
В нас людей зібрав чимало.
Повернімось до гостей
Й дружно скажем: «Добрий день!»                 
                                     

ІІ Визначення емоційної готовності  учнів до роботи.
За картками-кодами дітям пропонується 5 запитань на визначення їх самопочування.
Постарайтесь працювати плідно
Протягом всього уроку.
Щоб всі знали на відмінно
Мову нашого народу.
Отож, озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню.

ІІІ. Творча частина
Стук в двері.
Музика «Ой хто Миколая любить…»
-Дозвольте  у вашу хату колядувати?!
- Ой, ще гості на порозі! А колядників від сьогодні- Свята Миколая, кажуть в народі, треба пускати. На щастя, на долю, на багатство і здоровя. Тож заходьте!
Що колядувати будете?
-         А колядки у нас не зовсім звичайні,
Не прості, ті, що звуться народні.

-         А колядки у нас величальні
Креативні й такі кардинальні.

-Ну, з якими прийшли-ті й співайте
І усіх нас отут звеселяйте!
                                                                                                      
Колядники
Робота- вона як цунамі
Розслабитесь- геть завале!
Та вчителі разом збирайтесь ,
У нас у школі всі стрічайтесь.

Програш «Ламбада»
Муз. «Люли»
Зима надворі- і пора спокою,
А ми готуємося знов до «бою»
Сьогодні захід у нас вкрай важливий ,
А підготовка- ой клопітлива.
І знову стало нам усім «мороки»
Ми готували творчі всі уроки,
А ще цікаві форми і методи,
Щоб мали користь ви і насолоду.
Приспів:
Ми зустрічаєм вас на семінарі
І працювати будем дружно в парі.
Приємних вражень вам від роботи
Ми побажаєм всім!

 Муз. «А мне хорошо с тобою»
І ми вас усі знов вітаєм,
Творчості всім вам бажаєм.
Вдалого часу й хвилинок,
Щоб це був для вас відпочинок.

Муз. «Сама файна»
Ви у школі самі кращі, самі розумніші.
Носите ви купу ручок і журнали тоже,
Робите ви не на фермі, і не  на границі,
Ходите ви на роботу у нових спідницях.                               
Приспів:
           Ви –просто королеви
           Ви- просто богині.
Від ваших зауважень
У нас вуха сині.
Ви –просто королеви,
Ви- просто богині.
Без ваших настанов
Не проживеш і нині.

5 клас:
ТАК!
Муз. «Вдруг как в сказке»
Хай у бізнес рвуться круті,
Ви ж сьогодні на висоті.
Ваші вміння, ваші знання
Діамантом сяють.
Все хай буде в вашім житті
І серця у вас золоті,
Педагоги наші святі-
Ми вас дуже любим!

-         Ой хороші колядки, хороші.
 В торбу- дяка тобі, міхоноша.

-         Вам завдячуєм і покидаєм.
-         А завдання і тему лишаєм.
(вручають конверт з темою)

ІV. Повідомлення теми
Значить тема нашого уроку, яку надіслав Святий Миколай
« Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ»                                                                                                                  

А в допомогу на уроці скористаємося                                                     
«Мовним тренажером наголосів» сьогоднішнього уроку:
Випадок, завдання, помилки, ознака, читання, вимова.
V. Актуалізація знань
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви.
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь.
Творча майстерня «Зимовий колаж» Групова робота направлена на актуалізацію знань і акцентуалізацію уваги.
Завдання: доповнити пропущені зображення на колажі, у назвах яких є  літери я, ю ,є, ї ,щ.
Прийшла зима. Непорушно стоїть ялинка в лісі. Під її коріння сховався їжачок.    Вночі холодно і морозно. На землю та каміння дивиться  місяць. Біля нього на небі видніється сузіря . Господарі поховали  ягнят і телят  від морозу у кошари. В садках дерева  та кущі скинули листя.  Лише поодинокі яблучка лишилися пташкам на корм. Та ще інколи заєць навідується сюди за поживою.

VІ. Формування  базових знань
Вправа «Кольорова теоретична  карусель»
Метою є збір інформації (карток за номерами) з теми для опрацювання і подальшого закріплення. Формують теоретичний ланцюг, вибудовуючи ряд і прикріплюючи на магнітну дошку.

1.       Літери Я, Ю, Є можуть позначати один і два звуки.

2.       Це голосні  [а] ,[у], [е]     та      [йа], [йу], [йе].
                                                                                                              

3.      Два звуки літери Я, Ю, Є позначають:
*  На початку слова: [ йаблуко], [йушка], [йедніст′]
*  Після апострофа:  [подв′ір′йа] ,[б′йу ], [п′йеса]
*  Після голосного звука: [г р а й у]

4.    В інших випадках –це голосні [а],[у],[е].

5.   Літера Ї завжди! позначає два звуки -[йі]- [йіхати].

6.    Також літера Щ завжди позначає два звуки-[шч]- [шчаст′а]
VІІ Вправи на закріплення знань з мовних  питань
А. «Різдвяні торбинки»
Завдання полягає у тому, щоб розподілити наші  слова у дві торбинки:
1-    У яких букви Я,Ю,Є,Ї,Щ позначають 1 звук.
2-    У яких букви Я, Ю,Є,Ї,Щ позначають 2 звуки.
Земля                                                      явір
Поляна                                                    юрба
Житнє                                                      феєрверк
Людина                                                   їдкий
Моряк                                                     бур′ян
Буряк                                                       з′єднатися
Радістю                                                  з′явитися
мелю                                                      щастя


Б. Вправа  на розвиток критичного мислення « ЧОМУ? ЧОМУ? ЧОМУ?»
1.    У словах дитя-ягня рівна кількість букв, а звуків –ні? (я-на початку слова)                                                                       
2.     А у словах м′ята- поля? (я-після апострофа)
3.     Мрію- полю? (ю-після голосного)
4.     Їхати, їжа? (ї- завжди два звуки)
5.     Кущ, щічка? (щ-завжди два звуки)
В. Вчитель
Ось до вашої уваги
Пропоную я розвагу:
Вона навчить вас знаходити пропущені я, ю, є, ї, щ у словах і вірно записувати.
Льод..ник, хлоп′..та, весел..ться, житт…, земл.., рідн.., звича.., традиці.., укра..нці, св..ткування, сто..ть, дол.., населенн.., різдв..ні, метелиц.., скарбниц.., пісн.., славо.., проща..ться, ..жак, стелитьс.., ..ітка, ..едро.
С. Вчитель
Слова у мові, мов кольорові камінці, які не достатньо тільки назбирати. Треба вміти викладати і візерунки –речення з них.
Д. Конструктор речень «Заморочки з Різдвяних горщечків»
Побудувати речення, використовуючи слова, в яких є я, ю, є, ї, щ.
1.Наближаються/ Різдвяні/ свята.
 2.Багата / і щедра/ Україна/ на традиції та/     обряди.  3. Українці/ люблять/ святкувати/ щиро/ і весело.
4. Населення/ має/ свої/ традиції.
5. Справжньою/ скарбницею/ українців/ є пісня
6. Збирається/ рідня,/ веселяться/ малята.


Руханка
Щось не хочеться сидіти,
                                 Треба трохи відпочити.                                
Ви на ноги підніміться
І у боки всі візьміться.
Поверніться, покрутіться,
Вниз зігніться, розігніться.
Дружно вгору подивіться-
За руками потягніться.
Вліво, вправо нахиліться
І на місце поверніться.
До сусіда посміхніться
                              Й за роботу знов беріться
Е. Вправа «Записати звукописом» Вказати кількість букв і звуків.
Дощ -     [д о ш ч ]            3\4
Ялинка- [й а л и н к а]    6\7
Хаща-    [х а ш ч а]           4\5

Буряк - [б у р′ а к ]          5\5
Воїн -    [в о й ї н]            4\5
Ящик -  [й а ш ч и к]       4\6

Юнак -    [й у н а к]          4\5
Вищий - [в и ш ч и й]     5\6
Місяць- [ м ′і с′ а ц′ ]      6\6

Під′їзд-  [п′ і д й і з д]      6\7
Мріяти- [м р′ і й а т и]     6\7
Паща-    [п а ш ч а]           4\5

Юрба-  [й у р б а ]           4\5
Поїзд-   [п о й і з д]         5\6
Листя-  [л и с т ′а]            5\6                                                  
Є.  Вправа «Чарівні дзвіночки»
Знайти  у реченнях слова  з я, ю, є, Ї  та записати звукописом. Хто справиться-дає дзвіночком сигнал.
1 Миколай бородою притрушує - дорогу стеле.
     [б о р о д о й у]  [п р и т р у ш у й е]
2.Вихвалюй зиму з Миколая.
        [ в и х в а л ′у й]  [м и к о л а й а]
 3. Після Миколая озима встеле поле.
                   [п ′і с л′ а]  [м и к о л а й а]   
4.На Святого Миколу хлопці колядують.
          [с в ′а т о г о]   [к о л ′а д у й у т′]
5. Впаде великий іній на  Миколая- до гарного врожаю.
          [м и к о л а й а ]   [в р о ж а й у]
6.Морозіє на Миколу-вродить хліб на полях й городина.
         [м о р о з ′і й е]  [п о л ′а х]
7.Добрий Миколай- малят, дівчат, хлоп′ят непослух
пробачай.
          [м а л′ а т] [х л о п й я т]
8. Миколай різдвяний цикл починає.
          [р ′і з д в ′а н и й] [ п о ч и н а й е]
9. Це свято відзначали в Україні особливо урочисто.
           [с в ′а т о]  [у к р а й ї н ′і]
10. Напередодні вже прикрашають  ялинку.
      [п р и к р а ш а й у т ′] [й а л и н к у]
 Узагальнення   Інтерактивний тест-перевірка (підведення підсумків) За допомогою  коду на картках ми перевіримо рівень засвоєного.
1. У якому слові буква я позначає 2 звуки?
А.  Дитя
В.  Ягня
С. Поля                                                                                                         
Д. Земля                                                                                                      
2. У якому слові рівна кількість звуків і букв?
А.  Дощ
В.  Їжак
С. Малята
Д. Єдність
3. Яка буква завжди позначає 2 звуки?
А. Щ
В.  Є
С.  Ю
Д.  Я
  4. Знайдіть невірний запис слова звукописом.
А.  Ялинка-[й а л и н к а]
В. Люди- [л ′у д и ]
С. Святкування-[с в ′а т к у в а н:а]
Д. Українці- [у к р а і н ц ′і]
5. В якому слові буква ю позначає 1 звук?
А. Вітаються
В. Прощаються
С. Славлю
Д. Сміюся
6. Знайдіть правильний запис фонетичною транскрипцією.
А. [м′ і с а ц′]
В. [л и с т й а]
С. [м р ′і й а т и]
В. [ф а н т а з′ і ]
Коментарі-оцінювання тесту.   Домашнє завдання
На закінчення нашого творчо-пізнавального уроку ми хочемо подякувати один одному за співпрацю та гостям за увагу, присутність і розуміння.
На мелодію «Зеленеє жито»
(до семінару)
                              Ми сьогодні тут вас зібрали,                        
Здивувати всіх сподівались.
Про кмітливих, здібних говорити,
Заплановане нами здійснити.

Ми  вас щиросердно приймали,
До роботи радо залучали,
Плідно з нами ви працювали,
Пізнавали  й не сумували.

Позитивне дружно сприймайте,
Негативне враз відкидайте,
З нами разом всі усміхайтесь
І вдоволені залишайтесь.
Р а з о м:
Втішити ми вас намагались
                                     І повірте -дуже старались.
«Алсу»
Вам за візит ми щиро вдячні.
Низький уклін від нас прийміть.
За помилки десь необачні
Простіть ви нас, простіть.
Найкращих успіхів  в роботі
Бажаєм вам  усім в цей час.
Із семінаром дружно ми вітаєм вас!
                                                                                                                 Вчитель
Здоровя вам і мудрості, і сил,
У праці- не спокою, а натхнення.
В польоті завжди вам- орлиних крил
І Божого усім благословіння!
                  (дарунки-янголи)
І за народною традицією проводжають гостей у цей день зі смаколиками. А до них такі бажання:
Систематично вживайте бальзам мудрості, коктейль творчості, каву бадьорості, відвар пунктуальності, настій терпимості, екстракт людяності. Приймайте все ретельно, дозовано і будьте вічно молодими і щасливими!