четвер, 14 грудня 2017 р.

Конспект уроку української мови в 9 класі на тему:


« Розділові знаки в складнопідрядному реченні
 з кількома підрядними»

Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядне речення з кількома підрядними, ознайомити з основними правилами вживання коми між підрядними частинами складнопідрядного речення; розвивати загально пізнавальні вміння робити висновки на основі спостережень за мовним матеріалом, аналізувати, порівнювати й узагальнювати; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо вживання коми на межі двох підрядних сполучників, між однорідними підрядними, формувати творчі вміння конструювати складнопідрядні речення за зразком і за схемами-моделями; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти морально-громадянському розвиткові особистості дев’ятикласників.


Внутрішньопредметні зв’язки:
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відтворювати деформований текст, що містить складнопідрядні речення з кількома підрядними.
Міжпредметні зв’язки: складнопідрядні речення з кількома підрядними в художніх текстах (література).
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

І. Організаційний момент
Дзвоник шойно пролунав,
Нас до класу він зібрав-
Труд наш знову починаєм.
В ньому успіхів бажаєм.
Атмосфера розуміння
Хай сусідить із умінням!
Ну ж, разом ми усміхнімось
І до справ своїх берімось!.

ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів дев’ятикласників з теми
1.Думка кожного сьогодні
Є важливою у світі.
Тож повинні всі, звичайно,
Її висловить уміти.
Жить в суспільстві й буть байдужим
Нині, друзі, не годиться.
Тож відстоювать думки
Будем разом ми учиться!
Як гадаєте, для цього
Що повинні ми  зробити?
На урок, прошу вас, миттю
План майбутніх дій складіть!
2.ОЧІКУВАННЯ
Вправа «Що я очікую від сьогоднішнього уроку?»

3.Бесіда за питаннями:
1) Яку тему ми опрацьовували на  минулому уроці?
2). Які ознаки властиві складнопідрядному реченню з кількома підрядними?
3). На які типи поділяються складнопідрядні речення з кількома підрядними за характером взаємодії підрядних частин з головною?
 (демонстрація- підкріплення фреймової  структури )
4). Як поєднуються предикативні частини у складнопідрядному реченні з кількома підрядними?
   ( показ  учнем зв′язків на таблиці)

4. МІНІ-ТЕСТ теоретичного матеріалу.  
   (СТІКЕРИ З ВАРІАНТАМИ-  А,  Б, В. різних кольорів)
1. Складнопідрядним називається речення, що складається з двох...
а) нерівноправних частин, з'єднаних сполучником або сполучним словом; *
б) рівноправних частин, з'єднаних сполучником;в) рівноправних або нерівноправних частин, з'єднаних інтонаційно.

2. Підрядна частина у складнопідрядному реченні...
а) не пов'язана з головною частинок» ні за змістом, ні граматично;
б) пояснює всю головну частину в цілому або один якийсь її член;*
в) пояснює присудок у головній частині.

 3. Сполучники від сполучних слів відрізняються тим, що...
а) лише з'єднують підрядні частини з головною, але не виступають членами речення і не відповідають на питання;*
б) сполучники приєднують головну частину до підрядної, а сполучні слова приєднують підрядну до головної;
в) сполучники вживаються у складі підрядної частини, а сполучні слова — у складі головної частини складнопідрядного речення.

4. Підрядна частина у складнопідрядному реченні може стояти...
а) лише на початку речення;
б) лише після головної частини;
в) перед, після, у середині головної частини.*

5. Підрядна частина від головної може відділятися...
а) комою або комами, крапкою з комою;*
б) лише комами;
в) лише двокрапкою або тире.

6. За значенням і будовою складнопідрядні речення поділяють на три основних види:
а) означальні, з'ясувальні, обставинні місця;
б) з'ясувальні, обставинні часу, наслідкові;
в) означальні, з'ясувальні, обставинні.*

5.Творче спостереження з елементами аналізу
«ПОСЛАННЯ ПРЕДКІВ» зі скрині.
Робота в зошиті
Учні отримують речення, записують в зошити, креслять схему-модель.  Визначають тип складнопідрядних речень із кількома підрядними.  Зачитують вголос найкращі, на їхню думку, речення, аналізують.

«ПОСЛАННЯ ПРЕДКІВ»

Нам розум  даний задля того, щоб шлях шукали ми до нього, щоб взнали велич,  мудрість,  волю.

Життя людини залежить від того, хто її оточує, хто супроводжуватиме  по ньому.

Той зіркою не зможе стати, кому  не хочеться літати, хто небеса не помічає.


Виховувати треба людину,готуючи  до праці життя, якщо бажаєте їй щастя, якщо піклуєтесь  про  неї.
                                                                                К. Ушинський

Привчайте дитину входити в душевний стан інших людей, щоб могла ставити себе на місце скривдженого й відчувати
те, що він має відчувати,  щоб  мала розумову можливість бути завжди справедливою.

К. Ушинський.

Відберіть у народу мову, якщо хочете, щоб він ніколи більше не створив її.

Втрачений той час, який не використано на навчання, тому що ніщо не минає так швидко, як юність .
                                                                                         Г. Сковорода

Я перший починаю поважати,  якщо хочу,  щоб мене поважали
                                                                                         Г. Сковорода.
Щасливими люди будуть тоді, коли їхньому життю     ніщо не загрожуватиме, коли   вони будуть захищені  державою і впевнені у завтрашньому дні.

Любіть свою рідну землю, як прадіти любили, як діди боронили, як батьки будували.

Для того, щоб вирішити проблему, яка перед тобою стоїть, потрібно добре зосередитися.

Коли в людини є народ, якщо є в неї батьківщина, тоді вона уже людина.

 Ми правди не зурочим, що світ вже так замішаний на злі,  що як платити злочином за злочин, то як же жити  далі на землі.    Ліна Костенко



 ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Виконання системи практичних завдань репродуктивного і творчого характеру
1. Вправа «Встановіть відповідність» між СПР з кількома підрядними  та їх типами, зачитавши та розставивши розділові знаки.

2.Колективне опрацювання теоретичного матеріалу з теми   (зіставлення нових знань із базовими)

«Пунктуаційні новини з полотняної торбини»

3. Коментоване письмо.
 Записати під диктовку речення, прокоментувати вживання розділових знаків.
А. Поета не зразу впізнали, бо коли він повернувся із заслання, то обріс бородою, став старший  і трохи далекий.
Б. Мати, яка сліпо захоплюється своїм дитям, яка в усьому йому потурає, може виховати морального каліку.
В .В народі кажуть: «Сина можна хвалити, коли у нього вже борода виросте або коли досяг чогось в житті»
Г.  З діда-прадіда знав Тарас, що було на Україні; як велось за гайдамаків; як  мати  співала й долю проклинала.

4. Творче моделювання-робота в парах
Утворити і записати СПР за вивченими правилами, використовуючи подані частини. Замість ? поставити потрібний сполучник або сполучне слово.

1  Гафійці здавалось  ?  Прокіп виріс і навіть постарів       ?   На те
? Небагато часу минуло

2   Сковорода взяв книгу і знову піймав загублену думку  ? Як піде людині з якого дня ?  Так воно вже і йдеться

5. «Лінгвістична естафета».
Завдання.
Записати речення, пояснити розділові знаки та орфограми, визначити тип підрядності, накресліть схему. Методика проведення:
Учитель викликає одного учня, який набирає собі команду — ще двох учнів. Перший учасник естафети записує  речення, пояснює розділові знаки та орфограми; другий визначає тип підрядності; третій — малює схему.
Дидактичний матеріал.
Не лишається поза турботою щастя тих, хто вас оточує, хто ближчий до вас. (Д.Лихачов)

Руйнується одне, вмирає, гине, щоб інше народилось, яке творитиме  нове людське життя (Ю.Збанацький.)

Людина, яка не вміє зрозуміти іншу людину, яка приписує їй тільки лихі наміри, бо не довіряє нікому, збіднює своє життя і заважає жити іншим. (Д.Лихачов)

VІ. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми.
Таблиця «ЗДІЙСНЕННЯ ОЧІКУВАНЬ»

Здійснилися
Не здійснилися
 Частково































VІІ. Домашнє завдання
* Повторити теоретичні відомості з теми.
* Виписати з художніх або публіцистичних текстів 5–6 складнопідрядних речень з кількома підрядними на вивчені пунктуаційні правила. Накреслити  їх схеми.


І. Організаційний момент

Дзвоник шойно пролунав,
Нас до класу він зібрав-
Труд наш знову починаєм.
В ньому успіхів бажаєм.
Атмосфера розуміння
Хай сусідить із умінням!
Ну ж, разом ми усміхнімось
І до справ своїх берімось!.




ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів дев’ятикласників з теми

1.Думка кожного сьогодні
Є важливою у світі.
Тож повинні всі, звичайно,
Її висловить уміти.
Жить в суспільстві й буть байдужим
Нині, друзі, не годиться.
Тож відстоювать думки
Будем разом ми учиться!
Як гадаєте, для цього
Що повинні ми  зробити?
На урок, прошу вас, миттю
План майбутніх дій складіть!


4. Творче моделювання-робота в парах
Утворити і записати СПР за вивченими правилами, використовуючи подані частини. Замість ? поставити потрібний сполучник або сполучне слово.

1  Гафійці здавалось  ?  Прокіп виріс і навіть постарів       ?   На те
? Небагато часу минуло

2   Сковорода взяв книгу і знову піймав загублену думку ? Як піде людині з якого дня ?  Так воно вже і йдеться





4. Творче моделювання-робота в парах
Утворити і записати СПР за вивченими правилами, використовуючи подані частини. Замість ? поставити потрібний сполучник або сполучне слово.

1  Гафійці здавалось  ?  Прокіп виріс і навіть постарів       ?   На те
? Небагато часу минуло

2   Сковорода взяв книгу і знову піймав загублену думку ? Як піде людині з якого дня ?  Так воно вже і йдеться



4. Творче моделювання-робота в парах
Утворити і записати СПР за вивченими правилами, використовуючи подані частини. Замість ? поставити потрібний сполучник або сполучне слово.

1  Гафійці здавалось  ?  Прокіп виріс і навіть постарів       ?   На те
? Небагато часу минуло

2   Сковорода взяв книгу і знову піймав загублену думку ? Як піде людині з якого дня ?  Так воно вже і йдеться





4. Творче моделювання-робота в парах
Утворити і записати СПР за вивченими правилами, використовуючи подані частини. Замість ? поставити потрібний сполучник або сполучне слово.

1  Гафійці здавалось  ?  Прокіп виріс і навіть постарів       ?   На те
? Небагато часу минуло

2   Сковорода взяв книгу і знову піймав загублену думку ? Як піде людині з якого дня ?  Так воно вже і йдеться




4. Творче моделювання-робота в парах
Утворити і записати СПР за вивченими правилами, використовуючи подані частини. Замість ? поставити потрібний сполучник або сполучне слово.

1  Гафійці здавалось  ?  Прокіп виріс і навіть постарів       ?   На те
? Небагато часу минуло

2   Сковорода взяв книгу і знову піймав загублену думку  ? Як піде людині з якого дня ?  Так воно вже і йдеться


4. Творче моделювання-робота в парах
Утворити і записати СПР за вивченими правилами, використовуючи подані частини. Замість ? поставити потрібний сполучник або сполучне слово.

1  Гафійці здавалось  ?  Прокіп виріс і навіть постарів       ?   На те
? Небагато часу минуло

2   Сковорода взяв книгу і знову піймав загублену думку ? Як піде людині з якого дня ?  Так воно вже і йдеться

Лінгвістична естафета
Не лишається поза турботою щастя тих  хто вас оточує  хто ближчий до вас. (Д.Лихачов)








Лінгвістична естафета
Руйнується одне, вмирає, гине, щоб інше народилось  яке творитиме  нове людське життя (Ю.Збанацький.)










Лінгвістична естафета
Людина  яка не вміє зрозуміти іншу людину  яка приписує їй тільки лихі наміри бо не довіряє нікому, збіднює своє життя і заважає жити іншим. (Д.Лихачов)




                                    Таблиця
«ЗДІЙСНЕННЯ ОЧІКУВАНЬ»
Здійснилися
Не здійснилися
 Частково