Вступ до СВЯТА МОВИ
Ведучі
1.Із-за моря-океану,
Із-за берега-лиману
Прийшла звістка нам нова,
2.Що в шкільній громаді нашій,
Серед учнів всіх- точніше
Знову сталось зібрання.
1.Ми скоренько зметушились,
Радились і гомоніли,
Сперечались вголос всі
І говорим від душі:
2.Що зі святом всіх вітаєм ,
Успіхів вам всім бажаєм,
Час провести з пізнанням
І подякувать всім нам.
Разом: Тож зі святом мови вас!
А проведемо своє свято ми у нашому «МОВНОМУ АТЕЛЬЄ»
ДІВЧИНА1
Українська моя рідна мово,
В кожнім слові твоїм - цілий світ!
Бачу барви у нім веселкові
І калини червоної цвіт.
ХЛОПЕЦЬ 1.
А ще небо блакитне, бездонне,
І Ярило, й пшеничні поля,
Плескіт рік, шум гаїв невгамовний –
Вся моя українська земля!
ДІВЧИНА 2.
Українська моя рідна мово,
Не одна тобі тисяча літ!
Таке ж давнє твоє кожне слово,
Як і весь різнобарвний наш світ.
ХЛОПЕЦЬ 2.
І хоч ти лиш пелюстка яскрава
В запашній квітці мов світовій,
Мово рідна моя і ласкава,
Молюсь завше красі я твоїй.
ДІВЧИНА 1.
Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих - рідна мова.
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова,
Неволі стогін, волі спів,
Життя духовного основа.
ХЛОПЕЦЬ 1.
Все в тобі з'єдналося, злилося,
Як і помістилося в одній! –
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Ти даєш поету дужі кила,
Щоб підносить правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
І тобі рости, не в'януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі - великого народу
Ніжна і замріяна душа.
ДІВЧИНА 2.
Присягаюсь, мово, тобі як небу,
Присягає на вірність одвічну птах,
Бо в безсмерті твоїм і твоїм натхненні чую:
Думка зринає у вись нову,
Бо живе в тобі ніжне
Вітчизни ймення,
Значить, - я у тобі живу!
ВЕДУЧА 1. Рідна мова! У нашій літературі, мабуть, немає жодного письменника, який би від усього серця не висловив любові до тебе і своїє тривоги за твою долю, який би не поклав на тебе найбільших надій, бо долю свого народу в майбутньому бачить від долі рідної мови. А скільки епітетів підібрано митцями для характеристики твоєї поетичної природи! Наша рідна мова і солов'їна, і волошкова, і вишнева, і калинова, і трембітка. Це "невмируще і невичерпне цілюще джерело, і хто не припаде до нього вістами, той всохне від спраги".
Все в тобі з'єдналося, злилося,
Як і помістилося в одній! –
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Ти даєш поету дужі кила,
Щоб підносить правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
І тобі рости, не в'януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі - великого народу
Ніжна і замріяна душа.
ДІВЧИНА 2.
Присягаюсь, мово, тобі як небу,
Присягає на вірність одвічну птах,
Бо в безсмерті твоїм і твоїм натхненні чую:
Думка зринає у вись нову,
Бо живе в тобі ніжне
Вітчизни ймення,
Значить, - я у тобі живу!
ВЕДУЧА 1. Рідна мова! У нашій літературі, мабуть, немає жодного письменника, який би від усього серця не висловив любові до тебе і своїє тривоги за твою долю, який би не поклав на тебе найбільших надій, бо долю свого народу в майбутньому бачить від долі рідної мови. А скільки епітетів підібрано митцями для характеристики твоєї поетичної природи! Наша рідна мова і солов'їна, і волошкова, і вишнева, і калинова, і трембітка. Це "невмируще і невичерпне цілюще джерело, і хто не припаде до нього вістами, той всохне від спраги".
ВЕДУЧИЙ 1. Рідна мова! Всім світом ти визнана за одну з найзвучніших мов. Ти тому така мелодійна і неповторна, бо увібрала в себе гомін полів, лісів і морів нашої України. Ти переткана й вишита калиною, барвінком і вишневим цвітом. У тобі дзвенить слава запорожців. Тобою написані невмирущі твори Котляревського і Шевченка, Франка і Карпенка-Карого, Лесі Українки і Коцюбинського, Гончара і Загребельного. Ти живеш у прекрасних піснях свого народу.
ВЕДУЧА 2. Видатні люди різних епох і поколінь зверталися до української мови, як до першоджерела, першооснови вітчизняної науки, освіти і культури.
ВЕДУЧА 2. Видатні люди різних епох і поколінь зверталися до української мови, як до першоджерела, першооснови вітчизняної науки, освіти і культури.
ВЕДУЧИЙ 2 (цитує). "Найбільше і найдорожче добро в кожного народу - це його мова, ота жива схованка його духу, його багата скарбниця" (Панас Мирний).
ВЕДУЧА 2 (цитує). "Українська мова в багатстві, витонченості і гнучкості форм не поступається жодній із сучасних літературних мов слов'янства..." (Михайло Драгоманов).
ВЕДУЧИЙ 2 (цитує). "Без поваги, без любові до рідного слова не може бути ні всебічної людської вихованості, ні духовної культури" (Василь Сухомлинський).
ВЕДУЧА 2 (цитує). "Мова - втілення думки. Що багатша думка - то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її" (Максим Рильський).
ДІВЧИНА 1.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур'ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам.
ДІВЧИНА 1.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур'ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам.
Під цю мелодію танцюють з рушниками. Потім стають двома півколами. На сцену виходить дівчина у вінку із стрічками - Мова, а з нею маленькі хлопчики — Частини мови.
Мова.
Як путівець між нивами - проста,
Барвиста, наче далеч веселкова,
Такою увійшла до вас в уста
І в долі заясніла ваша мова.
З роси, проміння, шуму колосків
Я вам дарую чисте першослово,
Аби з ясних слов'янських берегів
У світі засвітитися дніпрове.
Як путівець між нивами - проста,
Барвиста, наче далеч веселкова,
Такою увійшла до вас в уста
І в долі заясніла ваша мова.
З роси, проміння, шуму колосків
Я вам дарую чисте першослово,
Аби з ясних слов'янських берегів
У світі засвітитися дніпрове.
1. (Маленька пауза. А далі, показуючи руками на Частини мови, що стоять півколами біля неї).
До словечка, до слов'ятка притулитися. Може, так хоч мови рідної навчишся.
ІМЕННИК.
Є в світі слів багато,
Але дорожчі всіх
Іменник: син, мати,
Оселя, дім, поріг.
А ще слова "родина",
І "ненька Україна".
Не забуваймо їх!
ПРИКМЕТНИК.
Мова моя, мова! Мова кольорова!
Ой яке барвисте кожне твоє слово:
Синій, червоненький, любий, дорогенький,
Щирий, добрий, золотий, -
Ось прикметник я який.
ЗАЙМЕННИК.
Є добрий друг в іменника,
Числівника й прикметника.
А зовуть його займенником –
Така ось арифметика.
Як втомляться іменники
У реченнях стояти,
До себе звуть займенників
Від втоми рятувати.
ДІЄСЛОВО.
Трудитись, працювати,
Любити і чекати,
Сіяти, ростити, збирати,
Вирости - до зір дістати.
Скільки різних дієсправ
На сьогодні я почав.
До словечка, до слов'ятка притулитися. Може, так хоч мови рідної навчишся.
ІМЕННИК.
Є в світі слів багато,
Але дорожчі всіх
Іменник: син, мати,
Оселя, дім, поріг.
А ще слова "родина",
І "ненька Україна".
Не забуваймо їх!
ПРИКМЕТНИК.
Мова моя, мова! Мова кольорова!
Ой яке барвисте кожне твоє слово:
Синій, червоненький, любий, дорогенький,
Щирий, добрий, золотий, -
Ось прикметник я який.
ЗАЙМЕННИК.
Є добрий друг в іменника,
Числівника й прикметника.
А зовуть його займенником –
Така ось арифметика.
Як втомляться іменники
У реченнях стояти,
До себе звуть займенників
Від втоми рятувати.
ДІЄСЛОВО.
Трудитись, працювати,
Любити і чекати,
Сіяти, ростити, збирати,
Вирости - до зір дістати.
Скільки різних дієсправ
На сьогодні я почав.
Числівник.
Можу вам порахувати,
Скільки є озер, морів,
Скільки є зірок на небі,
Скільки в морі кораблів.
ПРИСЛІВНИК.
Зустрілося слово,
Спинилося слово:
Полюби мене калиново.
Зникало в степу,
І з'являлось, як марево.
Виходило вдаль
І верталося знову:
Полюби мене ще кленово.
УСІ (РАЗОМ).
Всі ми любим нашу мову,
Наче пісню вечорову.
І служити будем їй,
Нашій мові дорогій.
Сценка «Дайте списати»
Руслан (засмучено)
Знову треба йти до школи!
Я уже так заморився,
З Інтернетом я учора
Цілу ніченьку возився…
Прочитав- багато знаю-
Тільки не того, що треба,
А у школі лиш чекаю,
Щоб була одна перерва.
Михайло
Щоб розвіяти цю тугу-
Пропоную тільки другу:
Пішли трошки погуляєм,
Сум і тугу розкидаєм.
Руслан.
Я не проти- погуляєм!
Це залишимо ось тут.
(кладе сумку)
А щоденника не шкода,
Якщо речі пропадуть.
Михайло
Зараз швидко сум розвієм:
Поговорим, відпочинем,
Помилуємось красою
І… футбольною ігрою.
Руслан
Згоден, друже,-те, що треба,
І повернемося скоро.
Ну, хіба оце не казка?
Ну, хіба це не чудово?
(грають у м′яча)
Руслан.(запихався)
Вже урок один пройшов
Речі свої не знайшов!
Як тепер іти до школи?
Не піду туди ніколи!
Михайло
Треба, треба, бо ще гірше
Будуть вчительки сварить
І батьків повикликають-
Отоді нам всім не жить.
Руслан.
Ні, батьків- батьків не треба,
Я і сам туди піду,
Тільки де ж тепер оце я
Реченьки свої знайду?
Михайло.
Не шукай-вони пропали.
Кішечки в них жити стали.
Що ж там цінного було?
Твій щоденник- всього!
Руслан.
Ладно, ладно- йдем навчатись:
Будем списувать старатись,
Щоб батьки за нас раділи
І що-небудь подарили.
(Михайло біжить, а Руслан до зали:)
Забуваю все на світі:
Де я речі полишив,
Де завдання задавали,
Де і зошит загубив!
Зараз наша укрїнська,
Задавали, що –не знаю,
Може, я когось зустріну,
І швидесенько скатаю.
Ой, шановні, ви хороші,
Я прошу у вас не гроші-
Дайте ви мені списати-
Вік вас буду пам′ятати.
(заходять Наталя і Катерина)
Наталя
Я отримала 11!
Мало бути вже 12!
Все я вчила і все знаю!
Чом 11-ще гадаю!
Катя
Я підручники носила,
Трохи спину не зломила.
Підхопила, понесла
І кудись заволокла…
Руслан.
Люди добрі,-поможіть!
Твір для мене напишіть,
Не кидайте, друзі милі,-
Опинюся я в могилі!
Як на Дмитрівну нарвемся-
У директора збиремся!
Разом
Ми списати не дамо!
Все з собою беремо.
Руслан
Сестри мої дорогії ,
Ви ж бо люди не чужії!
Дайте трішечки списати,
Щоб «колицю» не придбати!
Ната
Та про що тобі писати,
Що ти можеш про це знати?
Катя
Тему ти не пам′ятаєш,
А, можливо, і не знаєш?
Руслан.
І та тема ж то яка?
Розкажіть мені, ага?
Ната
Тема про предмет найкращий:
І цікавий, і найважчий.
Руслан
Ну, дівчата, даєте!
Що писати знаєте?
Я предметів не люблю
Та й поваги їм не шлю.
Катя
Той пиши про що захочеш.
Може, двієчку схлопочеш
Руслан
А про що ж ти написала?
Ната
Я б оце іще писала!
З Інтернетом працювала б !
Руслан.
Це мені вже остогидло!
І навчатися обридло!
Катя.
Ні, списати не дамо
Краще звідси підемо.
(ідуть. Зустрічають Дмитра)
Дмитро
Чи не бачили Руслана?
Ната.
Це іще набита рана
Ходить, ходить все, як звір
І питається про твір.
Дмитро
Твір-то треба написати.
Чи-то дать йому списати?
Катя
Ми відмовили йому
Й це радимо Дмитру
(йдуть)
Дмитро-Русланові
Ось, будь ласка,
Зошит-твій.
Руслан
Брате рідний, зошит мій?
Дмитро.
Я за тебе все зробив,
Знав, що ти все загубив.
А як ти не загубив,
Значить просто-не зробив.
Руслан
Ще й обгортку підписав!
От і друга я придбав!
Дмитро.
Рад тобі я прислужити,
Скільки будем в світі жити.
Руслан
Не забуду-гарно як!
Ось прийшов- а тут все так!
(Руслан до залу)
Всі ви марно дуже злились!
В вас немає навіть серця!
І до чого докотились-
З вашого-то пересердя!
І списати не даєте,
І порадитись не можна.
Он дивіться- як Дмитро…
(заходить вчителька)
Як я вас шукав, шановна,
Аж ізбігався увесь,
Ноги вже не ходять трошки,
Аж Ви, певно, довго «здєсь»?
Вчитель
Я не «здєсь», а уже тут,
І не знала, що так «ждуть»
Що, Руслане, сталося,
Що так запихався?
Руслан.
Хочу віддати я творіння-
Лише ви не загубіть!
Може то, як гарно вийшло,
До газети надішліть!
Вчитель
Так,цікаво: все ти здав
Тільки б правду написав
Руслан
Я вночі майже не спав,
Все я творика писав.
Вчитель
Написав його на славу-
Лиш на добру чи погану?
Ти його хоч раз читав?
Руслан
Так читав, раз написав!
Вчитель
Тоді бери своє «творіння»
В нас- хвилиночка дозвілля.
Руслан
Я, Зайцев Руслан,-обожнювач математики,
Мені не потрібно і Інформатики,
Біології, фізкультури і різних наук,
Бо це для мене-зібрання мук.
Як гарно у 5 класі дізнатись,
Що двічі на два- буде п′ять получатись,
Що у трикутнику є 7 кутів,
Навіть ходжу на факультатив.
Навчатись так легко, що не передати!
Потрібно про це лиш завчасно подбати.
Дізнався, нарешті, що Дніпро- це ріка.
Що в ній тече блакитна вода
(тихо)
А може не треба цього вже читати?
Бо я й сам собі вже почав набридати.
Вчитель
Можливо, такому знавцю математики
І звернуту увагу на ту математику?
Подумай про танці. Музику. Спорт.
Руслан
Не можу- я думаю тільки про торт
А вчитель бачить учня наскрізь.
Це, мабуть, ваш професійний девіз?
Ви точно вгадали-співати
Це я люблю-і танцювати.
Вчитель береться за голову
Що ти таке склав!?
Дівчата
Та не сумуйте ж!
Ми твір написали!
Вчитель
Може, ви б зараз
Його прочитали?
1 дівчина
Українську я люблю,
Правила усі зубрю!
Пізнаємо нашу мову-
Солов′їну і чудову!
Нікуди без граматики
В світі подітись,
Тому в середній школі
Усім треба вчитись.
2 дівчина
Я люблю українську мову вчити!
Суфікси, префікси зубрити!
Цікаві вправи всі читати-
можна вчити все і знати.
Конкурсні завдання для учасників двох команд в «Мовному ательє
1 «Вірний вибір»
З переліку імен видатних осіб вибрати лише прізвища українських письменників та поетів.
Байда Вишневецький , Андрій Доманський, Богдан Лепкий, Леонід Каденюк, Лілія Подкопаєва, Григорій Сковорода, Андрій Скрябін, Володимир Підпалий, Павло Чубинський, Анна Безсонова, Ольга Кобилянська, Аліна Гросу, Іван Карпенко- Карий, Олена Шоптенко, Леся Українка, Іван Мазепа, Олена Пчілка, Наталя Могилевська , Григорій Тютюнник, Володимир Великий, Іван Франко, Ліна Костенко, Василь Симоненко.
2. «Мовний тренажер- загублена орфограма»
Бар..єр, знан..я, л..он, кур..оз, пів..яруса, співюч…, веч..р, Марин..ці, нен..ці, с..омого, ро..казати, ..шити, матір..ю, у ву..і, кра..чок, запорі..кий, че..кий, прочитавш.., жи..я.
3. Конкурс «Прямо чи влучно».
Команда отримала 5 фразеологізмів, завдання учасників: якомога образніше, використовуючи акторські здібності, жести, продемонструвати опонентам фразеологізм, який їм потрібно розгадати.
5 Фразеологізмів для команди № 1
1. Учасники стоять, обхопивши голову руками кілька разів – «ламати голову»
2. Учасник ходить згорбившись, нудьгуючи, туди-сюди – «тинятись з кутка в куток»
3. Учасник стає, прикладаючи до обличчя розчепірені пальці – «дивитися крізь пальці»
4. Учасник гладить себе по голові – «гладити по голові»
5. Учасник робить вигляд неуважного учня – «гав ловити»
5 Фразеологізмів для команди № 2
1. Учасник втирає носа рукавом – «втерти носа»
2. Учасник імітує писання на лобі – «на лобі написано»
3. Учасник каже «гоп» , потім стрибає на двох ногах – «не кажи «гоп», поки не перескочиш»
4. Учасники бігають по залу, високо піднімаючи ноги – «накивати п’ятами»
5. Учасник бере себе за ніс і ходить по залу – «водити за ніс»
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
4. «Встановити відповідність: ім′я- прізвище»
Тарас Вовчок
Олександр Чайковський
Леся Шевченко
Павло Грінченко
Марко Гребінка
Євген Українка
Борис Олесь
Андрій Тичина
5. «Подорож по мапі»
Командам дається завдання за літературною мапою : розставити прізвища письменників за алфавітом.
6.Сценка «Різні онучата»
Старенька
-Де ж мої окуляри? Світлофора не бачу, а кругом машини, автобуси.
Хлопчик
-Хлопчик, переведи мене, милий, на ту сторону за руку. Тільки не бігом
-Я, бабусю, в школу можу спізнитися
-Так що ж мені, онучок, робити?
-А ви , бабусю, почекайте мене тут. Я зі школи піду, часу вільного буде багато, тоді вас і переведу.
-Так мені треба швидше хліба і молочка купити. Вдома чекає внучок, який ще в школу не ходить.
-Ви, бабусю, за ним втечіть . Він на той бік вулиці і проводить вас.
-Так мені багато років, щоб бігати, а він зовсім маленький
-Багато років…маленький… а мені через вас що в школу спізнюватися?!
-Ну то біжи, милий. Хто-небудь ще допоможе.
-Ех, була не була! Старшим треба допомагати…гаразд, бабусю. Я вас переведу на той бік вулиці.
-Спасибі, хлопчику!
-А ви мені в школу подяку директору напишете?
-Що ж я напишу?
- Подяку мені на ім′я директора напишете?
-Що ж я напишу, куди?
-Подяка мені в школу, директору, щоб не говорили в класі: Редькін-ледар. Ніколи нікому не допомагає…а директор прочитає їм, який я є!
- Так я ж ні тебе, ні директора не знаю.
-Дізнаєтесь! Я-Редькін Коля, учень школи…номер…забув, зараз подивлюся
(дістає щоденник)…школи номер 15!
-15?
-Так 15, а що?
-Так там мій онучок директором працює!
-(зіщулився, потім регоче) Гумористка ви , бабусю!
-Чому?
-Ваш внучок сидить вдома, в школу ще не ходить, молочка з булочкою чекає! Ха-ха!
- Так це мій правнук молока з хлібцем чекає. А його тато, мій внук- директором школи працює.
-А скільки ж вам років?
-Всього 75, любий.
- А онукові- директорові скільки?
- Тридцять, а правнуку п′ять…всі вони мені онучата!
(злякано) А як вашого онука-директора звуть?
-Віктор Іванович
-А нашого…зараз…в щоденнику подивлюся (відходить убік, дивиться в щоденник) Де ж тут він у мене?
Виходить дівчинка.
-Давайте, бабусю, я допоможу вам перейти через дорогу!
-Дякую, мила, які всі онучата різні.
-Ходімо. Зелене світло. ( бере під руку, переводить)
Хлопчик
-Точно!(читає) Віктор Іванович- директор школи. Бабуля, де ви? (кричить) Сорокіна! Стій! І тут встигла. Вискочка! Постав на місце директорську бабусю! Не ти її знайшла!
7.Конкурс «До кожного серця»
Учасники повинні впіймати якомога більше повітряних кульок і написати на них свої влучні визначення «Рідна мова – це…»
§ …мова – це всемогутня зброя
§ …мова – втілення думки
§ …мова – спів солов’я
§ …мова – дар Божий
§ …мова – дотик до струн душі
§ …мова – бездонна неба голубінь
§ …мова – матері слово.
§ …мова – плин віків
§ …мова – мелодія серця
§ …мова – коріння людське
Вчитель підводить підсумки всієї інтелектуальної гри. Діти кидають кульки в зал. Звучить пісня про мову.
«А зі мною …» О. Білозір
Мова
Мову ми вивчаєм
І есе складаєм.
Речення детально
Дружно розбираєм.
Суфікси і корінь,
В слові ще й основа
Знаєм особливо-
Дуже це важливо!
Пр:
Українська наша мова
І серйозна, й дуже кльова
Нею діти розмовляють,
І про мову дуже дбають.
Знаєм ми чудово,
Як писати слово,
Знаки де вживати,
Де треба з′єднати.
Де апостроф вжити,
Паузу зробити,
Текст побудувати,
Плани поскладати.